تصویر پیدا نشد

نقد و بررسی سریال حیثیت گمشده + نظرات در مورد آن

نقد و بررسی سریال حیثیت گمشده

سریال حیثیت گمشده به همراه نقد و بررسی آن
سریال ایرانی جدید “حیثیت گمشده: روایتی از شهری خاکستری” به کارگردانی سجاد پهلوان زاده و تهیه کنندگی محمدرضا منصوری در سال 1402 تولید شده است. این سریال در شبکه نمایش خانگی پخش شده و می توانید آن را از وبسایت فیلیمو چ تماشا کنید. هر هفته ساعت 08:00 آدینه در سایت کول دانلود قسمت جدید این سریال پخش می شود.

در حضور بازیگران معروف مثل مهدی حسینی نیا، بهاره افشاری، نادر فلاح، الناز حبیبی، مهدی زمین پرداز، ستاره پسیانی، امیر نوروزی، بهزاد خلجي و آرش فلاحت پيشه، داستان “حيثيت گمشده” درباره زندگي زوجي به نام هاجر و امير است. اين داستان با يک زخم عميق تر از انزوا آغاز مي شود و در ميان جامعه بسيار مورد توجه قرار می گیرد.

درام های پایین شهر چند سالی است که توجه کارگردانان را به خود جلب کرده‌اند. از جمله موارد موفق این سبک کارها، پوست شیر و شنای پروانه بوده‌اند که با استقبال غیرقابل وصفی همراه بودند. حالا «حیثیت گمشده» در ادامه سیاست جدید سازندگان در زمینه مینی سریال سازی ساخته شده است.

مهدی حسینی‌ نیا با موفقیت نقش یک مرد تهیدست را بازی کرده است و نگران است که با خبر شدن از تصادف همسرش و فاش شدن دروغ‌ها و بارداری‌اش، به او مظنون شود. امیر همچنان عصبانی است، به در و دیوار می‌زند و در نهایت به خود می‌آید، سکوت می‌کند و از دیگران التماس می‌کند تا واقعیت را به او بگویند؛ واقعیتی که به گفته خودش، اگر برایش ثابت شود، به قدری سخت است که در همان لحظه در حیاط بیمارستان خود را آتش می‌زند.

مهدی حسینی نیا در چند سال گذشته با بازی در نقش های حساس و سریال های موفق به شهرت رسیده است. او در سریال های مختلف مانند “سیاوش”، “میخواهم زنده بمانم”، “یاغی”، “میدان سرخ” و “رهایم کن” به توجه بسیاری دست پیدا کرده است. اکنون در سریال “حیثیت گمشده” با نقش جدید خود به صحنه آمده است. این سریال امسال شروع شده و از اواخر ماه چهارم قابل تماشا است. البته برای بسیاری از تماشاگران، دیدن حتی 15 قسمت سریال دشوار است، مگر آنکه داستان خاص و جذاب آن را فراهم کند. افتتاح “حیثیت گمشده” شباهت‌ های زیاد با پایان نامطلوب سریال قبلی “زن با جهان مخفی” دارد؛ در حال حاضر مرد با زندگی پنهانی همسرش مواجه می‌شود. اما در مقابل، قصه گویی در این سریال بهتر شده است و نسبت به قسمت اول سریال قبلی، ریتم بهتری دارد. در پایلوت “زن با جهان مخفی” بسیار اضافه‌گو بود و تماشای قسمت اول آن دشوار بود، اما در “حیثیت گمشده” وضعیت بهبود یافته است.

توی سریال “حیثیت گمشده”، حالا همه از کلیشه‌ها و اغراقات روابط زناشویی استفاده می‌کنن. تا جایی که در انتهای سکانس اول، به جای اینکه مخاطب رو با خودش همراه کنه، اون رو از داستان جدا می‌کنه. حتی حرفای امیر تو قهوه خانه هم شعارگونه پیش میرن. ولی به تدریج وضع بهتر میشه و پلات مربوط به هاجر، شروع به روشن شدن می‌کنه. بهاره افشاری بازگشت به بازی‌های دست داد دوران هشتاد، که خودش علاقمند مخاطب بود. فیلمنامه به چیز خاص خود پایبند است؛ هیچ کس سفید چال و چول ندارد و همچینین همینطور برعکس. این فرمول در جامعۀ جهان بسیار جذاب است و در سریال‌‌‌‌‌‌‍‍‍‍‍‍‌های ایرانی نیز مورد تجربه قرار گرفته است. “قورباغه” یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این تجربه است. در “حیثیت گمشده”، به نظر میرسه که این اتفاق به مخاطب رخ داده و نویسنده آن رو به همۀ شخصیت‌ها، به جز خواهر کوچک هاجر، تعمیم داده. در دنیای سریال، همۀ چیز در قسمت اول خاکستری است.

ما شاهد امیری هستیم که در حال تجربه تنهایی، اندوه و سوالات بی پاسخ است. حسینی نیا بازیگر، گریم، لباس و حتی موتور مناسب و درست را برای این سکانس انتخاب کرده است. ما هیچ چاره‌ای جز همراه شدن با او نداریم. پس از عرضه قسمت دوم “حق طلبان”، نظرات زیر پست‌های مربوط به سریال در Instagram به داستان جذاب سریال و بازی فوق‌العاده حسینى نیا اشاره دارد. حال باید ببینید که پس از رخ دادن رویداد مهم در قسمت دو “حق طلبان”، چگونه نقش باز هنرمند را از این پس خواهید دید. باید ببینید که “حق طلبان” در هشت یا هفت قسمت آتی چه مسیری را طی می‌کند و آیا می‌تواند به یک مینی سریال موفق شبکه نمایش خانگی تبدیل شود یا خیر؟

 

با توجه به عملکرد برجسته حسینی نیا در قسمت دوم سریال “حیثیت گمشده” و تأثیر آن بر روی تعاملات اجتماعی و روحیه امیر، می‌شود پیش‌بینی کرد که در ادامه بازیگر به نحو قابل توجه و قدرتمند با شخصیت خود همراه خواهد بود. احتمالاً این بازیگر با استفاده از عناصر مختلف هنری مانند گریم، لباس و حتی موسیقی، تلاش خواهد کرد تا شخصیت امیر را به صورت جذاب و قابل هضم برای تماشاگران به نمایش بگذارد. همچنین، با توجه به پاسخ‌های فوران‌کننده در پست‌های مربوط به سریال در شبکه‌های اجتماعی، معلوم است که حضور حسینین در نقش امیر و بازگشت شخصیت به دستان خلاقان سبب شده است تا تماشاگران انتظارات بالایی از بازیگر در آینده داشته باشند.

درباره این مطلب نظر دهید !
کاربر گرامی اگه دوست داری به کمک پاتیف زندگیتو متحول کنی به نوتیفیکیشن های پلتفرم اجازه بده نه دوست ندارم بله دوست دارم