تصویر پیدا نشد

تفاوت نفرولوژی و اورولوژی چیست؟

تفاوت نفرولوژی و اورولوژی

فرق بین نفرولوژی و اورولوژی در چیست
نفرولوژی یا علم کلیه‌شناسی، شاخه‌ای از پزشکی است که به بررسی و درمان اختلالات و بیماری‌های مربوط به سیستم ادراری مانند کلیه‌ها، مثانه، ساق پا و سایر اجزای مرتبط با آن می‌پردازد. نفرولوژیست‌ها تخصص در تشخیص و درمان بیماران با علائم و عوارض مانند خون در ادرار، سنگ کلیوی، التهابات مجاري ادراري، نقص تولید هورمون های کليوي و سایر بیماری های مشابه دارند.

اورولوژی گروه ديگري از پزشکان است که به تشخيص و درمان بيماران با بيماري ها ي جسم آبکش ي (جسامت) ، جسامت رحم ، قسطروپاتي ها (عفونت ها) ، نقص ها ي خودکفائي جسامت ، نقص ها ي خودکفائي رحم و سایر بینابینی های مرتبط با آن می‌پردازد. اورولوژیست‌ها تخصص در تشخیص و درمان بیماران با علائم و عوارض مانند نفخ، بی‌قراری، نقص کنترل ادرار، نقص کنترل رحم و سایر بیماری های مشابه دارند.

نفرولوژی و اورولوژی هر دو به بررسی و درمان مشکلات سیستم ادراری مرتبط هستند، اما تفاوت‌های زیر بین آن‌ها وجود دارد:

1. حوزه مورد مطالعه: نفرولوژی به بررسی و درمان بیماری‌های کلیه‌ها متمرکز است، در حالی که اورولوژی شامل سایر عضلات سیستم ادراری نظیر مثانه، پروستات، سایر عضلات تناسلی و ساختارهای مجاور است.

2. آموزش: نفرولوژیست‌ها پس از تحصیل در رشته پزشکی، تخصص خود را در زمینه بیماری‌شناسی کلیه و فعالان گیرنده کليوي (کبد) کسب می‌کنند. اورولوژيست‌ها همچنین پس از تحصيل در رشتۀ پزشكي، تخصص خود را در زمینۀ بيماري شناسي عضلات سيستم ادراري و تناسلي كسب مي‌كنند.

3. روش‌های درمان: نفرولوژیست‌ها برای درمان بیماری‌های کلیه از روش‌های غیرجراحی مانند داروها، تغذیه مناسب و مداخلات تصویربرداری استفاده می‌کنند. اورولوژيست‌ها همچنین به جراحی های سیستم ادراری نظیر جراحی پروستات، سنگ کلیه و آسیب های دیگر نظیر استئنت، فتوکوآگولاسيون ليزري پروستات (PVP) و … مسلط هستند.

4. تخصص‌های زیرمجموعه: در حالت عادی، نفرولوژيست به بيماران با بيماري كليو و فعالان گيرنده كبدي (كبد) مشغول است. اورولوژيست به بيماران با بيماري عضلات سيستم ادرار و تناسل ي شامل ساير عضلات نظير پروستات، ساير عضلات تناسل ي و ساير ساختارهاي مجاور مشغول است.

درباره این مطلب نظر دهید !
کاربر گرامی اگه دوست داری به کمک پاتیف زندگیتو متحول کنی به نوتیفیکیشن های پلتفرم اجازه بده نه دوست ندارم بله دوست دارم